Table of contents
Aktualisiert – Mai 7, 2025
The MB Sprinter as a self-sufficient extension - a justified wish for motorhome owners. Self-sufficient means being independent of shore power everywhere.
The request can be granted, but you should keep an eye on the permissible gross weight of the 3.5 t vehicle, especially in the 319 class.
Battery and charging technology
As in this Contribution described in detail, a power pack of 4 x 280 Ah LiFePo4 batteries, including all peripherals, can be realized in a very compact design.
The package - without cabling and PV superstructure - already weighs 178.7 kg and is designed so that the PV modules charge the batteries via the MPPT controller, the inverter charges the vehicle battery, another charges the four batteries via shore power, and a charging booster charges them in addition to the PV, or when driving in the dark.
However, the same setup with AGM batteries would require a further 222 kg of weight. LiFePo4 batteries are therefore definitely the better choice, not to mention their far more advantageous electrical properties.
Parts list (data sheets)
- 4x 280 Ah EVE - 12 V 1,120 Ah corresponding to 14,784 Wh (LiFePo4 surface-mounted battery) - data sheet
Weight with housing 96 kg - 1x XENES Smart BMS 400 A TS1 - 12 V 400 A - Instructions and data sheet
Weight - 2x Jinko Solar - Tiger Neo N-Type Bi-Facial Full Black each 575 ... 600 W PV modules - data sheet
Weight 31 kg each - 1x Victron SmartSolar 250/100 VE.Can - MPPT controller 12 V 1,450 W - data sheet
Weight 4.5 kg - 1x Victron Orion-Tr Smart 12/12 30 - Charging booster 12 V / 12 V 30 A - data sheet
Weight 1.8 kg - 1x Victron Blue Smart IP22 12 V 15 A charger 230 V (starter battery) - data sheet
Weight 1.3 kg - 1x Victron Blue Smart IP22 12 V 30 A charger 230 V (surface-mounted battery) - data sheet
Weight 1.3 kg - 1x Victron Phoenix Inverter 1200 (1,000 W / 2,400 Wp) - data sheet
Weight 7.7 kg - 1x Victron Shunt VE.Can 1000 (current measurement) - data sheet
Weight 1.4 kg - 1x Victron Lynx 1000 Distributor (voltage distribution incl. fuse protection 4 strings) - data sheet
Weight 2.2 kg - 1x Victron Cerbo GX Touch 70 (system monitoring) - data sheet
Weight 0.5 kg
Connected consumers
Permanently connected loads are:
- Victron Phoenix Inverter 1200 (Inverter - 1,000 W / 2,400 Wp)
- VEVOR - 50 ltr. compressor freezer box (12 V - average consumption 175 Wh/d)
- Victron Blue Smart IP22 12 V 15 A - Starter battery charger
- 2x DCDC converter 12 V 3 V
- DCDC converter 12 V 5 V
- DCDC converter USB 12 V 5 V
- 5x USB ports (1x fast charging port)
- DCDC converter 12 V 48 V (POE)
- 2x Homematic differential temperature sensor (DCDC converter 3 V)
- Raspberry Pi 4B (5 V 15 W)
- 2x switching actuator 4-fold (12 V) (light)
- 1x Homematic switching actuator 230 V 1-channel (ventilation)
- 1x tube fan 230 V 7.5 W - Ventilation 100 cm3/h
- 5x LED cargo area (4x 55 W) and cab lighting (6 W)
- 1x HIKVISION camera (reversing camera - 12 W)
- 1x LED digital clock (cab)
Reasons for the choice of components
It is striking that only three manufacturers are used for the battery technology: EVE, Victron and XENES.
- EVE supplies Grade A batteries with a guaranteed number of cycles of 6,000 at 80 percent discharge (25 °C)
- VICTRON, founded in the Netherlands in 1975, is represented in over 60 countries with around 1,000 different products and has a worldwide service network
- XENES, founded in Belgium in 2008, German-speaking, very accessible and efficient service
The Raspberry Pi is responsible for controlling the ventilation and lighting.
Assembly of the PV modules
Der Sprinter Dachaufbau weist in der rechten und linken äußeren Dachrille vorgefertigte Bohrungen, die mittels überlackierter Kunststoff-Stopfen verschlossen sind, auf. Diese dienen der Befestigung der Profilschienen, die die Basis für den PV-Modul-Aufbau bilden, mittels Schlossschrauben oder spezieller Profilschrauben in geeigneter Länge.
Zur Dämpfung von Erschütterungen sollten Gummidichtungen und Karosseriescheiben verwendet werden. die Abfolge der Montage ist dann: Gummidichtung auf die für die Schrauben passenden Bohrung legen,darauf eine Karosseriescheibe. Dies für alle Bohrungen.
Danach werden die Schrauben in die Nut der Montageprofile eingeführt und zusammen mit dem Profil deckungsgleich zu den Bohrungen auf das Dach gelegt, feinjustiert und danach langsam zu den Bohrungen geneigt, ggf. nochmals korrigiert und dann ganz in den Bohrungen bis zur Auflage auf die Karosseriescheiben abgesenkt.
Von Innen wird nun wiederum eine Gummidichtung, gefolgt von der Karosseriescheibe und selbstsichernden Mutter gegen geschraubt und – mit Gefühl – festgezogen. Die Gummidichtung soll sich dabei nicht verformen!
Mittels gekaufter oder selbst gefertigter Alu-Winkel werden die Quer- und nachfolgenden Längsprofile aufgeschraubt, auf die, mittels vorgesehener Halterungen, die PV-Module befestigt werden. Alle Muttern sollten mit verzahntem Flansch ausgestattet sein.
Sofern unter den PV-Modulen Dachluken eingebaut sind, muss der Abstand der Modulrückseite so bemessen werden, dass die Dachluken vollständig geöffnet werden können. Das kann u.U. durchaus ein Abstand größer 10 cm sein. Entsprechend sind die verwendeten Montageprofile zu bemessen. Die Längsprofile sollen die größtmögliche Höhe aufweisen, die Quertraversen die geringste, um den Windwiderstand so gering als möglich zu halten. Die darauf montierten Längsprofile nehmen die Befestigungslaschen der PVModule auf.
Die Quertraversen dürfen nicht über den Dachluken, sondern nur davor oder dahinter befestigt werden, um ein ungehindertes Öffnen und Schließen der Luken zu gewährleisten.

Cerbo GX display arrangement
The Victron Cerbo GX Touch 70 display found its place here above the small storage compartment above the rear-view mirror (including a digital clock, NTP via router) and attached to the rear-view mirror, a tablet for navigation and as a monitor for the reversing camera.

Conclusion
Previous "worst case" was a 6 percent discharge of the LiFePo4 batteries to 94 %, which were usually balanced out again in the course of the morning (without charging boosters / driving), purely through PV energy.
In this respect, 100 percent self-sufficiency can be assumed.